Portika logs

Portika logs

otrdiena, 2012. gada 28. augusts

Vīnes klasiķi Ērmaņu muižā

Zvaigžņotās nakts koncerts 11. augusta naktī 2012.
Foto Jānis Vidmants Kalniņš

Civilizācijas vēsturē ir apzināti vairāki zelta laikmeti mūzikā un viens no tiem, vispazīstamākais, ir Vīnes klasikas virsotnes 18.gs. otrajā pusē un 19.gs. sākumā: Haidns, Mocarts un Bēthovens. Tieši šādu programmu Ērmaņu muižas nakts brīvdabas koncertam izvēlējās vijolnieks Raimonds Melderis, Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra vijolnieks, laikmetīgās mūzikas festivāla "Arēna" direktors.
Šī bija karaliska iespēja aukstajā 11. augusta naktī, kad veiksmīgākie zvaigžņu vērotāji debesīs paspēja pamanīt vairāk kā 10 krītošās zvaigznes, baudīt klasiskās sonātes un trio formu izveidotāja Jozefa Haidna asprātīgos, možos sacerējumus ar gandrīz neiztrūkstošo kādreizējās popmūzikas modes deju - menuetu vidusdaļā.
Skanējums - lielisks: mūziķu ansambli konsolidēja Ērmaņu muižas portāla izbūves arhitektoniskās formas un mākslinieku saspēles savstarpējais intrumentālais balanss. Labskanība bija vienlīdz augstvērtīga tuvāku un tālāku ceļu (Maliena, Alūksne, Iecava, Baldone, Rīga, Somija utt.) mērojošiem klausītājiem, kā arī uz nākošajiem programas numuriem gaidošajiem māksliniekiem, gan apkārtējām dabas radībām - stārķim, sabuļiem un lapsām; pagājušā gada aplausu dalībnieks ūpis nebija ieradies, taču no tuvējā lauka pāri ceļam nakts klusumā (starp skaņdarbiem - cik delikāti!) atskanēja pāris pēc sabiedrības noilgojušos govju māvieni. Arī mēness lēnām pacēlās no apvāršņa no Brencu puses kā milzu apgaismojuma lampa pamalē, nevis sargājoši kā iepriekšējā gadā - aiz mājas apgaismojot dienvidu pagalmu.
Nakts rasa un saltums 8 - 10 C pēc laika droši vien aizmirsīsies un paliks atmiņā tikai romantiska uzdrošināšanās klausīties un klausīties kā mūziķi aizvien vairāk iesila un sasildīja apkārtesošās dvēseles, garus. Haidnam sekoja Mocarts, kura menueta laikā Raimonds atkal aicināja dejot klausītājus (iespējams, tuvākajā laikā jāapgūst dejas soļi).
Par tālaika populārās mūzikas formām var teikt - dižie klasiķi - (kā mums skolā mācīja: Vīnes klasicisti) mācēja populārās dejas izvērst par nopietnu un attīstošu mākslu, gluži kā Charlie Parker, John Coltrane un Miles Davis svinga formas par avangardisko bebop un tālāk - kvartālām harmonijām modālo jazz un fusion. 'Viss kādreiz jau darīts, dārgo Vatson' - tā kādreiz dižais Šerloks Holmss.
Muzicē pianiste Līga Paegle,
foto Anna Katrīna Paukšēna

Nakts atmosfērā izcēlās vakara mūziķu individualitātes, personības - lociņinstrumentālistu (Raimonds Melderis: vijole, Taņa Ļebedeva: alts, Ainārs Paukšēns: čells) aktīvie, dzīvie, spontānie stīgu skāriena veidi: marcato, spiccato, pizzicato utt, kurus mums iedvesmā devusi nesenā baroka mūzikas renesanse - tie deva iespēju sajust akordu dramatismu, tembrālo dažādību, ritmisko dinamiku. Ar šiem 'ieročiem' - izteiksmes līdzekļiem var nokļūt dziļi klausītāju sirdīs. Flautas (Sniedze Prauliņa) un klavieru (Rihards Plešanovs un Līga Paegle) piebiedrošanās vainagoja stīgu trio skanējumu, īpaši koncerta noslēgumā: Bēthovena 15 gadu vecumā (!) sarakstīto ģeniālo, viņa dzīves laikā nepublicēto klavieru kvartetu Nr. 3 Do mažorā (WoO 36).

Koncerta izskaņu bagātināja slavenais un nepārprotami daiļais Leo Delība 'Ziedu duets' no operas "Lakmē", kuru mēs pazīstam arī no lieliskā Garančas / Netrebko dziedājuma. Šoreiz ar to mūs kā īpašu pārsteigumu un veltījumu mājas saimniecei Ingai Prauliņai izcili skaisti dziedāja Sniedze Prauliņa (soprāns) un Līga Paegle (alts) visu vakara mākslinieku kameransambļa pavadījumā, sasniedzot ieraksta kvalitāti.

Šoreiz nakts koncerts spēja pulcēt nedaudz vairāk kā 50 klausītāju, kas ir laba zīme, jo izkristalizējas pastāvīgā auditorija, interesenti; kopumā ir gandarījums, ka koncertu apmeklē tieši interesenti un, kā piezīmēja mākslinieks (novadnieks! - Gulbenes mūzikas skolā mūziķa gaitas uzsākušais spilgtais, daudzsološais talants, Milānas Starptautiskā mūzikas izpildītāju konkursa uzvarētājs) Rihards Plešanovs: "ir pārsteidzoši spēlēt tik uzmanīgai un disciplinētai auditorijai" (pārfrazējums mans - U. P.), jo - ticiet man - mūziķi jūt katru knosīšanos, neapmierinātību, vienaldzību, utt. Kā teica iepriekšējā Ievas Paršas koncerta š.g. maijā pianists prof. Aldis Liepiņš - par atbildību Ērmaņu muižas klausītāju priekšā - viņam bija vēlreiz pa jaunu jāpierāda Mocarta vārda diženums (kurš ir tik neapstrīdams profesionālo, akadēmisko mūziķu sabiedrībā).
Muzicē Raimonds Melderis,
foto Anna Katrīna Paukšēna

Sirsnīgs paldies visiem klausītājiem un ziedotājiem, kuri atbalstīja koncertu, tuvu un tālu ceļu mērotājiem. Īpašs paldies arī Didzim Bundziņam par skatuvītes dēļu klāja izbūvi (ar speciālu lūku kameņu ceļam), Alūksnes un Apes novada fondam - par nošu pultīm ar apgaismojumu; kā arī Malienas pamatskolai, pagasta pārvaldei un Alūksnes novadam par pastāvīgo atbalstu, Aināram Paukšēnam par transportu, klavieru apkopi un skaņošanu (skanēja lieliski!).

Vēlreiz vēlos izcelt nesavtīgo mūziķu sastāvu, kuri ziedoja savu brīvo laiku tālā ceļa mērošanai (nākošajā dienā viņus jau redzējām Jūrmalā uz “Summertime” festivāla skatuves!):
Raimonds Melderis (vijole, programmas mākslinieciskais vadītājs)
Sniedze Prauliņa (flauta, soprāns)
Taņa Ļebedeva (alta vijole)
Ainārs Paukšēns (čells)
Līga Paegle (klavieres, alts)
Rihards Plešanovs (klavieres)

Es domāju, ka šis ir viens no spilgtākajiem iespaidiem uz mūžu no visiem lieliem un maziem notikumiem, kas notika 2012. g. vasarā.


Patiesā cieņā un draudzībā,

Uģis Prauliņš
Skan Haidna trio sonāte Nr. 5 flautai, vijolei un čellam Do mažorā.
Raimonds Melderis - vijole, Ainārs Paukšēns - čells, Sniedze Prauliņa - flauta.
Foto Jānis Vidmants Kalniņš
Pēc koncerta, foto Ainārs Paukšēns


2012.g. 11. augusta Zvaigžņotās nakts koncerta programma:
Mocarts: “Ķeģļu” Trio K498 in B
Bēthovens: Trio sonāte op.11. No 4
Haidns: Trio op.82 G-dur “Gypsy”
Haidns: Sonāte Nr. 5 do mažorā (no cikla "6 sonātes" flautai, vijolei un čellam )
Haidns: Trio flautai, vijolei un čellam No 3 in G (No cikla "6 Trio" )
Delībs: "Ziedu duets" no “Lakmē”

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru